MOTO XTREME
22 300 34 99 pon. - pt. 9:00 - 17:00
info@moto-xtreme.pl Odpowiadamy w 24 h
18 listopada 2017

Wpływ wału korbowego na osiągi oraz jego budowa

Wał korbowy jest najprostszym mechanizmem zamieniającym ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy. To on przenosi nam moc na napęd. Projektując wał, należy uwzględnić działające na niego siły. Jednym z najważniejszych parametrów jest kąt natarcia korbowodu, który zależy od skoku tłoka jak i długości korbowodu. Na rynku, możemy spotkać wiele różnych wałów. Przede wszystkim w silnikach dwusuwowych dąży się do maksymalnego wypełnienia skrzyni korbowej, którą można przyrównać do kompresora. Dzięki mniejszej pojemności skrzyni, możemy uzyskać większe doładowanie (do cylindra dostanie się większa porcja mieszanki w tym samym czasie).

Wpływ długości korbowodu na kinematykę układu

Szukając odpowiedniego wału do tuningu, możemy znaleźć wały o dłuższym korbowodzie, ale to to zmienia, czy poprawi osiągi? Krótko opowiem, o różnicach w pracy silnika.

Wał z dłuższym korbowodem korzystnie wpływa na pracę silnika.

 

O pierwszej zmianie wspomniałem na wstępie, czyli o zmianie kąta natarcia korbowodu. Zwiększając długość korby, kąt natarcia także ulega zmianie(oczywiście korzystnie).

Można to zauważyć analizując wzór na moment siły.

 

M=RFsinα

gdzie

  • R – długość ramienia (w tym przypadku będzie to połowa skoku tłoka)
  • F – siła działająca na tłok
  • sinα – kąt natarcia korbowodu (jest to kąt pomiedzy korbowodem,a skokiem tłoka)

Jak widać, zwiększając długość korbowodu zwiększamy moment siły. Długość korbowodu także wpływa delikatnie na kąty otwarcia okien przez co zmieniają się nieznacznie czasoprzekroje. Nie korzystną zmianą jest natomiast powiększenie objętości skrzyni korbowej.

Wnioski:
Wał z dłuższym korbowodem będzie mógł w stanie przyjąć większe siły. Należy pamiętać, że korbowody są wykonane z różnych materiałów, a dla bardziej obciążonych mechanizmów stosuje się grubsze czopy. Kąt natarcia także wpływa na moment obrotowy.

Wpływ wypełniaczy na osiągi

Większość seryjnych wałów nie posiada wypełniaczy głównie z jednego powodu. Wał musi być lekki, a za razem tani. Dopiero firmy tuningowe stosują lekkie, wypełniane wały. Korzystnie to wpływa na osiągi, zwiększają BMEP(średnie ciśnienie użytkowe), jednak należy tutaj wspomnieć, że wszystkie wyczynowe silniki przed produkcją mają uwzględniona pojemność skrzyni korbowej. Jest to spowodowane tym, że ta jednostka wpływa także na czasoprzekroje okien jak i na ciśnienie panujące nad tłokiem. Tuningując silnik , należy zadbać właśnie o objętość skrzyni. To ona jest kluczem do sukcesu!

Zwiększając ciśnienie w skrzyni korbowej zauważymy, że silnik będzie pracował przyjemniej, zwiększy się elastyczność, głównie przed rezonansem. Często wtedy trzeba silnik regulować od podstaw.

Obecnie stosuje się wypełniacze aluminiowe, poliamidowe oraz wolframowe. Wolfram jest ciężkim surowcem lecz jest wykorzystywany do prawidłowego wyważenia wału.

 

Wyważenie wału

Każdy mechanizm korbowo-tłokowy musi być prawidłowo wyważony tak aby silnik posiadał jak najmniejsze wibracje. Projektując wspomniany mechanizm, należy tak dobrać parametry, aby środek ciężkości był jak najbliżej osi obrotu. Waga tłoka ma istotny wpływ na wyważanie! Tłoki odlewane są lżejsze przez co według mojej opinii są lepsze od tłoków kutych. Szybko można zauważyć, że przy lżejszym kole magnesowym łożyska wału szybciej ulegają uszkodzeniu. Ale dlaczego? Z własnego doświadczenia wiem, że uzyskanie środka ciężkości idealnie w osi obrotu jest prawie,że nie możliwe, a także często środek zmienia swoje położenie wraz z obrotem wału o dany kąt. Dlatego stosuje się ciężkie koła magnesowe, aby silnik pracował dłużej bez awarii.

Mam nadzieję, że wytłumaczyłem część zagadnień na temat wałów. Jednak, aby zrozumieć dokładnie prace tego mechanizmu należy dobrze znać fizykę jak i matematykę lecz zachęcam do dalszej nauki. Należy pamiętać, że wał musi być prawidłowo zamontowany, nawet lekkie uderzenie wpływa na jego centrowanie. Dlatego właśnie kolejny nasz artykuł będzie poświęcony prawidłowemu montażowi wału.

 

DARMOWY ZWROT
w ciągu 30 dni
DARMOWA WYSYŁKA
za zakupy powyżej 200 zł
EKSPRESOWA DOSTAWA
nawet w 24 h
FACHOWA POMOC
w doborze części
BEZPIECZNE TRANSAKCJE
przez SSL i Przelewy24.pl
POLSKI KAPITAŁ,
podatki płacimy w Polsce