MOTO XTREME
22 300 34 99 pon. - pt. 9:00 - 17:00
info@moto-xtreme.pl Odpowiadamy w 24 h
15 listopada 2017

Regulacja i budowa gaźników w silnikach dwusuwowych

Silniki dwusuwowe są bardzo wrażliwe na czynniki atmosferyczne, wilgotność, temperaturę oraz ciśnienie. Głównie chodzi tutaj o ilość tlenu w powietrzu. W niższej temperaturze zawartość tlenu wzrasta. Nie bez powodu, przy wyższych temperaturach silnik potrzebuje większych dysz. Głównym problemem w zrozumieniu pracy gaźnika jest saturacja(nasycenie cieczy gazem). Ona także zmienia się wraz z pogodą. Należy pamiętać, że dysza paliwowa zwiększa nie tylko ilość paliwa w mieszance.
Z czasem opracowano dysze PWK ułatwiające poprawną regulację. Zaczęto produkować nowe typy gaźników ułatwiające pracę naszej jednostki. Ciekawostką mogą być gaźniki Blixt używane w żużlu.

Omówmy rolę danej części gaźnika na pracę silnika.
Łatwo możemy wywnioskować że gaźnik może być wyregulowany prawidłowo przykładowo tylko przy maksymalnie otwartej przepustnicy. Przy analizie koloru elektrody nie wywnioskujemy czy silnik pracuje prawidłowo w całej partii obrotów.

Elementy składowe:
– pilot system – śruba od regulacji składu mieszanki. Ma duży wpływ na pracę silnika przy minimalnie otwartej przepustnicy
– throttle valve cutaway – ścięcie przepustnicy od strony filtra powietrza. Ma duży wpływ na pracę silnika przy minimalnie otwartej przepustnicy
– jet needle/ needle jet – atomizer oraz iglica. Wpływ na pracę silnika przy średnio otwartej przepustnicy ma kształt, pozycja iglicy oraz średnica atomizera
– main Jet / dysza główna – a duży wpływ na pracę silnika przy maksymalnie otwartej przepustnicy
-primary Choke / ssanie – poprawia pracę nierozgrzanego silnika

REGULACJA GAŹNIKA
Zaczynamy od wkręcenia dedykowanej, nowej świecy do silnika. Następnie testujemy silnik na danych dyszach głównych. Pamiętajmy że należy zacząć regulować gaźnik od tak zwanego zalewania, czyli dajemy większą dyszę a następnie wkręcamy co raz mniejsze dysze. Kiedy uznamy że silnik działa prawidłowo, nie przegrzewa się zaczynamy regulować gaźnik iglicą. Najczęściej wystarczy regulacja „ząbkami” czyli pozycją iglicy. Jednak kiedy to nie wystarcza należy zmienić iglicę z innymi średnicami (iglica jest stożkiem ściętym). Należy pamiętać także o możliwości zmiany atomizera. Sprawdzamy jak silnik pracuje, czy na średnich obrotach nie występuje „zamulanie” czy „zalewanie” silnika. Ostatnim krokiem jest regulacja niskich obrotów. Zaczynamy od śruby składu mieszanki. Gdy ona nic nie pomaga należy regulować gaźnik dyszą wolnych obrotów. W motocyklach przystosowanych na tor, gaźnik reguluje się także kształtem przepustnicy.
Sprawa trochę się komplikuje przy gaźnikach typu PWK. Na początku wydaje się że taki gaźnik trudniej się reguluje. Owszem dłużej to trwa ale możemy wyregulować silnik dokładniej. Regulujemy je podobną metodą którą opisałem powyżej, jedynie regulacja różni się tym, że wysokie obroty „udoskonalamy” poprzez regulacje dyszami powerjet. Warto dodać, że różnica 2 jednostek ma ogromny wpływ na kulturę pracy.
Wpływ na regulację ma również filtr powietrza, a dokładniej jego objętość jak i przepustowość. Na wyścigach na 1/4mili rzadko się ich używa, najczęściej stosuje się strumiennice. Należy jednak pamiętać, że każdy filtr gąbkowy należy czyścić jak i nasączać odpowiednim preparatem. Silniki wysilone potrzebują filtrów z większą objętością.
Warto wspomnieć, że uszkodzone podzespoły silnika mają ogromny wpływ na regulację gaźnika.

Dobrze wyregulowany możemy poznać po:
– kremowym kolorze izolatora świecy (nie elektrody),
– koronie tłoka która będzie czysta oraz będzie miała kremowe zabarwienie, (warto wspomnieć, że oleje słabej jakości zostawiają dużo nagaru)
– silnik nie przegrzewa się,
– nie występuje efekt zalewania silnika,
– silnik pracuje równo.

Należy pamiętać że nie od razu wyregulujemy gaźnik perfekcyjnie. Zajmie to nam trochę czasu zanim dojdziemy do wprawy. Do silników trzeba mieć ogromną cierpliwość.
Na koniec dodam, że każdy filtr powietrza należy regularnie czyścić, a filtry stożkowe należy zawsze nasączać specjalnymi preparatami. Dzięki takiemu serwisowaniu możliwe jest pokonywanie dużych przebiegów bez awarii.

DARMOWY ZWROT
w ciągu 30 dni
DARMOWA WYSYŁKA
za zakupy powyżej 200 zł
EKSPRESOWA DOSTAWA
nawet w 24 h
FACHOWA POMOC
w doborze części
BEZPIECZNE TRANSAKCJE
przez SSL i Przelewy24.pl
POLSKI KAPITAŁ,
podatki płacimy w Polsce